Man kan hoppas att besökarna är nöjda med vad de ser och läser. Men det är onödigt att chansa, eller hur!?.

Om du besöker en hemsida, som du tidigare inte besökt, får du ett första intryck.

Ditt första intryck påverkas av några faktorer

  • Vad du söker efter och om du får svar på de frågor du har
  • Färg och form dvs den grafiska designen och vilken känska du få
  • Textbudskapet

Men innan dess….

dras dina ögon till ….

den mest framträdande bilden på sidan.

Det har visat sig i neurologiska studier hur hjärnan fungerar.

Hjärnan jobbar för att överleva så den första uppgiften är att avgöra om sidan är säker.

Detta är en kvarleva från när vi människor bodde på steppen och faran ständigt var närvarande.

Nu är det inte så längre. Men hjärnan fortsätter undermedvetet att skydda oss från faror.

Värdet av att vara nyfiken på vad som händer på en hemsida

Genom att studera

  • vilka besökarna är,
  • vad de är intresserade av och
  • vad de gör på webbplatsen
  • kan man förbättra prestandan.

Ok men vad menas med en webbplats prestanda?

Det beror lite på syftet med hemsidan.

  • Visitkortssidor – behöver finnas för att bekräfta att företag finns och tillhandahålla kontaktuppgifter och företagsinformation.
  • Produktkatalogsidor – behöver finnas för att visa vilka produter företaget har
  • Webbbutiker – visar upp produkter och möjliggör köp online
  • Affärssystemsidor – fungerar som ett system som generar affärer även för abstrakta tjänster

Gemensamt för de olika tydper som räknas upp är

Man vill ha besökare och behålla dem – prestationen är alltså att driva in besökare (antal) och att sidan är så läsvärd så de stannar länge (sidviningar, tid på sidan) och får svar på det besökaren behöver och agerar (handlar).

Det bra om besökarna gör det man vill att de ska göra

  • tar kontakt via kontaktformulär
  • anmäler sig till nyhetsbrev
  • laddar ned dokument
  • tittar på video
  • använder chatten frö att få svar på frågor
  • anmäler sig till ett event
  • köper något eller beställer något

Det är nog de vanligaste sakerna som händer på en hemsida

Analys ger kundinsikter som leder till bättre affärer digitalt


Leave a Reply

Your email address will not be published.