Det troliga är att du vill ha besökare som läser det som skrivs på hemsidan.
Lite beroende på vilka mål och förväntningar du har på hemsidan du får nytta av att besökarna engagerar sig.
Bra fråga. Konstigt nog är det få som ställer sig frågan om hur hemsidan presterar.
Svaret är att man behöver intressera sig för besökarna och deras beteenden. När man lärt känna sina besökare närmare, har man också lärt sig om sina kunder och vad som är viktigt för dem.
Man kan lite skämtsamt se det som att en hemsida utan kassaapparat säljer inget. Men trots detta många är nöjda med en snygg hemsida.
Hur som helst finns det ett kompetensområde kring spårning, mätning och analys av aktiviteten på hemsidan.
Webbanalys, konverteringsoptimering och kvantitativ analys är begrepp som ger insikt om hur hemsidan presterar.
Det är ett roligt arbete som ibland kallas Performance management.
Anpassa kommunikationen till kunderna leder till affärer i större grad än kommunikation som utgår från företaget och dess produkter.
När man byter perspektiv från "Vi är så bra,,," och Våra produkter är så bra..." till "Ni som läser detta har troligen en situation där ni har utmaningar och kanske prbelm som behöver lösas" och "Ni kan få hjälp på det här sättet..." och i slutändan komma fram till att en viss produkt kan lösa stor del av utmaningen och med viss kundanpassning kan den bli perfekt.
Värdefullt och relevant innehåll fortlöpande, regelbundet och konsekvent tillhandahålls genom content marketing.
Målet att attrahera och behålla en publik från en väl definierad målgrupp i syfte att vinna deras förtroende för att avsändarens kommunikation är värd att ta del av och ytterst driva lönsamma kundhandlingar.
Fördelen för företaget med en riktigt bra företagssida är flera:
En digital köpresa är kundens resa till köp.
Under resan passeras olika hållplatser (sk touchpoints) som formar köparnes upplevelser.
Ofta används köpresan som ett verktyg för att sätta igång ett nytt tankesätt, där du lämnar ditt eget perspektiv från insidan av företaget och försöker förstå kundernas synvinkel.
Undersöker de interaktioner köparen genomgår digitalt för att designa en optimal digital säljprocess.
Att engagera med berättelser så kunden vill köpa
Copywritern fixar: Rätt ord i rätt sammanhang, rätt stycke på rätt plats och rätt språk för rätt mottagare.
Copywritern berättar: Din story. ”Berättelsen” sticker ut och innehåller en lösning på ett problem / tänk deckare. Läsaren/mottagaren blir intresserad och vill veta mer > kontakt etableras > du berättar mer > läsaren/mottagaren vill veta ännu mer > din story förvandlas till sälj = upplösningen.
Story telling blir story selling
Copywriting är konsten att utforma övertygande marknadsföringsbudskap.
Produkten brukar kallas för copy, och de som skriver brukar kallas för copywriters.
När någon tänker på att de skulle behöva hjälp av t ex en Linkedin-expert, så kommer ett eller flera namn i åtanke.
Det första namnet är det namn som är Top-of-mind. Fördelen med att komma i åtanke första är att sannolikheten för att bli kontaktad ökar.
För att bli hittad.
Många söker på LinkedIn. com
Profil-optimering, inläggsoptimering samt optimering av företagssidan och slideshare baserat på de ord som man önskas bli hittad på.
Köpbarheten är ett mått på hur lätt det är att köpa.
Tillgängligheten av ett värdeerbjudande som matchar den potentiella kundens behov ökar köpbarheten.
Konverteringsoptimering är processen att löpande analysera, optimera och utvärdera din webbplats eller landningsida för att få fler av dina besökare att göra det du vill.
Lärandet är en framgångsfaktor när kunskapsutvecklingen går så snabbt så det kan vara svårt att hänga med.
Vi lyssnar på det som är viktigt för dig och ditt företag.
Vi delar gärna med oss av nya möjligheter.
*) rådgivningen, som sker via online möte, är kostnadsfri.
Välj en tid i den digitala kalendern som passar dig.
Copyright © Learning for Change, All Rights Reserved