learning for change

Frågor och svar 

Svar på vanliga frågor kring hemsidor, besökare och engagemang

Varför engagera besökarna på hemsidan?

Det troliga är att du vill ha besökare som läser det som skrivs på hemsidan. 

Lite beroende på vilka mål och förväntningar du har på hemsidan du får nytta av att besökarna engagerar sig.


LÄS VIDARE

Hur vet man om en hemsida presterar?

Bra fråga. Konstigt nog är det få som ställer sig frågan om hur hemsidan presterar. 

Svaret är att man behöver intressera sig för besökarna och deras beteenden. När man lärt känna sina besökare närmare, har man också lärt sig om sina kunder och vad som är viktigt för dem.

Man kan lite skämtsamt se det som att en hemsida utan kassaapparat säljer inget. Men trots detta många är nöjda med en snygg hemsida.

Hur som helst finns det ett kompetensområde kring spårning, mätning och analys av aktiviteten på hemsidan. 

Webbanalys, konverteringsoptimering och kvantitativ analys är begrepp som ger insikt om hur hemsidan presterar.

Det är ett roligt arbete som ibland kallas Performance management.      

LÄS VIDARE

Vad är avvisningsgrad?

Anpassa kommunikationen till kunderna leder till affärer i större grad än kommunikation som utgår från företaget och dess produkter. 

När man byter perspektiv från "Vi är så bra,,," och Våra produkter är så bra..." till "Ni som läser detta har troligen en situation där ni har utmaningar och kanske prbelm som behöver lösas" och "Ni kan få hjälp på det här sättet..." och i slutändan komma fram till att en viss produkt kan lösa stor del av utmaningen och med viss kundanpassning kan den bli perfekt.

LÄS VIDARE    


Hur spåras och mäts avvisningsgraden?

Värdefullt och relevant innehåll fortlöpande, regelbundet och konsekvent tillhandahålls genom content marketing. 

Målet att attrahera och behålla en publik från en väl definierad målgrupp i syfte att vinna deras förtroende för att avsändarens kommunikation är värd att ta del av och ytterst driva lönsamma kundhandlingar. 

LÄS VIDARE

Har sökoptimering något att göra med besökarnas engagemang?

Fördelen för företaget med en riktigt bra företagssida är flera:

  • Företaget blir synligt och sökbart
  • Företaget får fler besökare till företagssidan (som in sin tur kan länka vidare till företagets webbplats)
  • Medarbetare och kunder kommenterar och vidarebefordrar värdefullt innehåll i sitt nätverk, vilket ger en öka räckvidd och en ”gå i god för” effekt
  • Ökat antal rekommendationer och köp
  • Företagssidan kan användas för sponsored updates -ett effektivt sätt att nå företagets målgrupp

LÄS VIDARE

Vad är en köpresa?

En digital köpresa är kundens resa till köp. 

Under resan passeras olika hållplatser (sk touchpoints) som formar köparnes upplevelser. 

Ofta används köpresan som ett verktyg för att sätta igång ett nytt tankesätt, där du lämnar ditt eget perspektiv från insidan av företaget och försöker förstå kundernas synvinkel. 

LÄS VIDARE

Kartläggning av den digitala köpresan

Undersöker de interaktioner köparen genomgår digitalt för att designa en optimal digital säljprocess. 

LÄS VIDARE    

 

Vad är storyselling?

Att engagera med berättelser så kunden vill köpa

Copywritern fixar: Rätt ord i rätt sammanhang, rätt stycke på rätt plats och rätt språk för rätt mottagare. 

Copywritern berättar: Din story.  ”Berättelsen” sticker ut och innehåller en lösning på ett problem / tänk deckare. Läsaren/mottagaren blir intresserad och vill veta mer > kontakt etableras > du berättar mer > läsaren/mottagaren vill veta ännu mer > din story förvandlas till sälj = upplösningen.

Story telling blir story selling 

Vad är copywriting?

Copywriting är konsten att utforma övertygande marknadsföringsbudskap. 

Produkten brukar kallas för copy, och de som skriver brukar kallas för copywriters.  

LÄS VIDARE

Vad är det värt att öka engagemanget och minska avvisningsgraden?

När någon tänker på att de skulle behöva hjälp av t ex en Linkedin-expert, så kommer ett eller flera namn i åtanke. 

Det första namnet är det namn som är Top-of-mind. Fördelen med att komma i åtanke första är att sannolikheten för att bli kontaktad ökar.

LÄS VIDARE

Sökoptimering på LinkedIn

För att bli hittad. 

Många söker på LinkedIn. com 

Profil-optimering, inläggsoptimering samt optimering av företagssidan och slideshare baserat på de ord som man önskas bli hittad på.

LÄS VIDARE


Köpbarhet digitalt

Köpbarheten är ett mått på hur lätt det är att köpa. 

Tillgängligheten av ett värdeerbjudande som matchar den potentiella kundens behov ökar köpbarheten. 

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering är processen att löpande analysera, optimera och utvärdera din webbplats eller landningsida för att få fler av dina besökare att göra det du vill. 

LÄS VIDARE. 

Låt oss diskutera vad ni behöver för att nå era mål

Lärandet är en framgångsfaktor när kunskapsutvecklingen går så snabbt så det kan vara svårt att hänga med. 

Vi lyssnar på det som är viktigt för dig och ditt företag. 

Vi delar gärna med oss av nya möjligheter.   

*) rådgivningen, som sker via online möte, är kostnadsfri. 

Välj en tid i den digitala kalendern som passar dig. 


Genom att lära känna kundernas behov kan det bli fler affärer av besöken på hemsidan.  


Copyright © Learning for Change, All Rights Reserved

50% Complete

Vart ska vi skicka instruktionerna för testet?

Vi behandlar dina personuppgifter som anges i vår integritetspolicy. Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke genom att klicka på länken för att avsluta kommunikationen längst ned i någon av våra e-postmeddelanden.

Close

UPPLEV FÖRDELARNA LIVE

Vi visar dig hur det blir fler engagerade besökare på hemsidan

Vi behandlar dina personuppgifter som anges i vår integritetspolicy. Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke genom att klicka på länken för att avsluta längst ned i någon av våra e-postmeddelanden.

Close
Page Created with OptimizePress